Case: mensgerichte energie

Aanleiding: Als je de grootste van de groenen bent en je missie ‘Duurzame energie van iedereen’ is, dan weet je wat je te doen staat: zorgen dat je mensen aan je verbindt. Dat overstijgt en includeert het level waarop je je met ‘klanten’ bezig houdt. Dat blijkt voor een organisatie die al veel inzet op klantgericht gek genoeg nog niet eens zo vanzelfsprekend. De klantfocus lijkt het relateren met mensen in de breedste zin van het woord zelfs in de weg te zitten. Om dat open te breken, met de bedoeling om de mensgerichtheid van de organisatie en haar merken te vergroten, vraagt Eneco Groep om een diepgaande verkenning van wat goed en minder goed gaat. En om aanbevelingen om daarmee verder te kunnen. En dit alles bekeken vanuit het perspectief mensgerichtheid, als extra laag om klantgerichtheid heen. Suzanne’s visie op verbinding tussen mensen vormt de ingang voor deze Deep Dive.

Geleverd: In een klein half jaar spreekt Suzanne met mensen uit alle hoeken van de organisatie; bij de verschillende merken in de portfolio, maar ook de afdelingen HR en inkoop en het installatiebedrijf worden betrokken. Van de venture-afdeling tot de business unit die groot zakelijke accounts bedient en van het bedrijfsonderdeel dat windmolenparken bouwt tot – vanzelfsprekend – de klantenservice: iedereen kan laten weten welke parels en verbeterpunten er zijn, als het om mensgerichtheid gaat. De Deep Dive in zichzelf leidt tot inspiratie en nieuwe energie en met de uitkomsten en aanbevelingen kan het bedrijf als geheel gericht  verder. Er is vertrouwen omdat er veel moois is om op te bouwen en een gegroeid besef dat deze kijk op de business (‘We doen het niet voor klanten maar met  mensen) iets groters mogelijk maakt.