Merken met een mooie missie: dan klopt het

Merken met een mooie missie: dan klopt het

Een tijdje terug liep ik door de gangen van een Londen’s vliegveld langs wanden vol parfum, zonnebrillen en sieraden. De walmen en het glitterende goud contrasteerden schril met waarvoor ik er wasIk was geraakt door een waardevolle meeting eerder die dag en tegelijk verbijsterd over de rotzooi die we er in de wereld van maken. Toen schreef ik dit.

ALS FINANCIËLE EN MAATSCHAPPELIJKE WAARDE HAND IN HAND GAAN…

Die goede meeting was krachtig, rijk aan inhoud, verbindend, zonder opsmuk en met een inspirerend handelingsperspectief. Daar mag je mij ‘s nachts wakker voor maken. Liever nog sta ik op voor organisaties die een bijdrage aan een mooiere samenleving zijn. Dat speelde in Londen ook, want ik was er met Paul van Paul’s Quinoa, een opkomend ‘do good-brand’. Een onderneming die gaat voor financiële én maatschappelijke waarde. Ik hou daarvan.

MERKEN MET EEN MOOIE MISSIE

‘Civic’ of ‘conscious brands’ zijn het dan. Denk aan Patagonia dat outdoor kleding & gear verkoopt en zich inzet voor een gebalanceerd gebruik van onze planeet. Of aan Paul’s Quinoa, dat heerlijk en gezond eten produceert én fair trade 2.0-missionaris is voor de boerengemeenschap in de Andes. Of het Nederlandse Koeckebackers, dat kansarme pechvogels een duwtje in de rug geeft op de arbeidsmarkt én overheerlijke handgemaakte koeken verkoopt.

GEWOON IS OOK GOED!

Ook een ‘gewoon’ bedrijf kan een mooie missie omarmen. Zo steunt McDonald’s het contact tussen ouders en hun zieke kinderen met de Ronald McDonald-huizen en zet Dove met het ‘self esteem-project’ in op een positiever lichaamsbeeld van jongeren. En vergeet Douwe Egberts niet, dat via steun aan de Burendag van het Oranjefonds bijdraagt aan meer sociale cohesie. Je kunt er van alles van vinden, maar ze doen het. Die friet, zeep en koffie zijn er toch wel.

HARTVERWARMEND

Sinds ik alleen nog maar werk voor merken met een mooie missie, is mijn werk hartverwarmend geworden. In Londen waren we zo’n merk aan het ‘designen’. Niet om straks een leuk campagnetje te maken, dat het commercieel lekker doet. Wel om iets te creëren dat mensen in de hele wereld verbindt aan iets goeds. Met quinoa. I kid you not. Dat kan alleen met bezielde ondernemers zoals Paul; met een gedreven ondernemershart op de juiste plek. Hij gaat voor ‘trade, not aid’ en voor mensen, ‘not for money’. We zijn 100% gecommitteerd, scherp, saamhorig en er wordt gelachen, want ook in het passende brand design zit een stevige dot ‘playfulness’. Zoals Paul zegt: “If you play, play together.”

ALS HET KLOPT, GEBEUREN ER MAGISCHE DINGEN

Als het merken-denkwerk samenvalt met wat het hart influistert, als een business idee transformeert in een inspirerend design concept en je weet: hier wordt de wereld beter van; dan klopt het! Volgens mij klopt dan het hart. En als het hart betrokken is, gebeuren er magische dingen.

Het Interbrand Best Global Brands 2017 rapport bevestigt: merken met een mooie missie presteren beter:

  • Brands with a purpose set on improving our quality of life outperform the stock market by 120%;
  • 83% of companies that overperform on revenue growth link everything they do to brand purpose, as opposed to only 31% of underperformers;
  • 66% of consumers claim to be willing to pay more for products from more socially responsible companies;
  • Purpose […] keeps people connected to the humanside of the business, willing to trust its interests, and contribute to its growth.

GOED DOEN WERKT

Dus ja, er kan een gezonde onderneming achter zitten. Sterker nog: er moet een gezonde onderneming achter zitten. Net zoals een goed kloppend hart in een gezond lichaam huist. Tony’s Chocolonely’s Henk Jan Beltman zei eens: “Impact-bedrijven moeten winst maken. Winstgevende bedrijven moeten impact maken.” Zo is dat! Zonder maatschappelijke gedreven bedrijfsvoering blijft het hangen op wat we gewend zijn zakelijk succes te noemen: financiële aandeelhouderswaarde ‘for the sake of it’. Laten we daar geen genoegen meer mee nemen.

PICK YOUR BATTLE

Er is meer mogelijk, voor elke ondernemer, elke organisatie. De samenleving heeft het nodig: merken met mooie missies.Wat draagt jouw business bij? Pick your battle, er is genoeg in de wereld te doen. Dat hoeft niet groots en meeslepend, het kan ook achter de schermen en op bescheiden schaal. Om in een bekend merk-mantra te spreken: Just Do It.

(PS: Nog een extra dot ondernemers-inspiratie nodig? Lees dan het inspirerende verhaal van Bart van Olphen van FishTales: hoe een failliete viswinkelier een vismerk in de markt zet dat succesvol verduurzaming in de visserij aanjaagt.)